پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181603
وام‌هايي که پشت در بانک‌ها معطل مانده است
تاریخ انتشار : 1394/03/07 10:46:57
نمایش : 1470
شوراي پول و اعتبار در يکي، دو هفته اخير اقدام به تصويب و افزايش تعدادي از وام‌هاي خرد کرده است؛ اقدامي که از نظر متقاضيان اين وام، بايد هفت‌خوان را طي کنند که شايد اين وام‌ها به آنها تعلق ديگر يا خير.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حتما مراحل دريافت وام ازدواج را طي کرده‌ايد؛ اگر براي وام ازدواج هم اقدام نکرده باشيد، به طور قطع از بانک‌ها تقاضاي وام‌هاي کمتر از ۱۰، ۲۰ ميليون تومان داشته‌ايد.

 ماه‌ها بايد پشت درب بانک‌ها در انتظار دريافت وام بمانيد که آيا وام به شما تعلق بگيرد يا خير. اين در شرايطي است که بانک‌ها وقتي رقم‌هاي پرداخت تسهيلات ۱۰ رقمي مي‌شود، به راحتي ميلياردها تومان در اختيار تقاضاکنندگان وام مي‌گذارد. گاها حتي مدارک اين افراد کامل نيست و يا پس از دريافت وام، دست بانک‌ها را در پوست گردو مي‌گذارند و پول بانک‌ها را برنمي‌گذارند، اما باز هم بانک‌ها اصرار دارند که همراهي‌شان با کساني باشد که وام‌هاي کلان مي‌خواهند و از وام‌هاي خرد حمايت نکنند.

از سوي ديگر، آنچه که در حال حاضر در فضاي پولي و بانکي کشور ديده مي‌شود، جهت‌گيري بانک‌ها براي کسب سودهاي کلان است؛ اين در شرايطي است که پرداخت وام‌هاي خرد، سود آن‌چناني را عايد آنها نخواهد کرد.

گزارش‌هاي ميداني از سطح شعب بانک‌ها حاکي از آن است که تسهيلات‌دهي خرد بانک‌ها اغلب در قالب سپرده‌گذاري انجام مي‌شود و در بيشتر موارد بانک‌ها اعلام مي‌کنند که وام خرد نمي پردازند و فعلا تسهيلات خرد نمي دهند.

يکي از مشتريان بانکي در اين باره مي‌گويد: «دريافت وام از بانک‌ها بسيار سخت شده است و اگر کسي بخواهد از بانکي وام دريافت کند، بايد چندين بار مراجعه کند و با پيگيري‌هاي مستمر بتواند وامي را دريافت کند.»

به گفته وي، «البته بانک‌هاي بزرگ‌تر و بانک‌هاي خصوصي بزرگ به راحتي وام نمي‌پردازند و به همين دليل مردم به سمت بانک‌هاي کوچک‌تر و موسسات اعتباري که بعضا مجوز بانک مرکزي را ندارند، مي‌روند و البته اين موسسات و بانک‌هاي کوچک هم فقط در قبال سپرده‌گذاري وام مي‌پردارند، چه برسد به اين‌که بخواهد به مرحله وثيقه برسد.»

يکي ديگر از مشتريان بانکي نيز معتقد است که «بانک‌ها گاها در صورتي که مشتري را کامل بشناسند، نسبت به پرداخت تسهيلات خرد اقدام مي‌کنند، اما در اغلب موارد مشتريان بايد ماه‌ها پشت در بانک‌ها بمانند.»

مشتري ديگري عنوان کرد: «نظارت مناسبي بر عملکرد بانک‌هاي کشور وجود ندارد و اکثر آنها براي دستيابي به سود بيشتر خلاف مقررات و دستورالعمل‌هاي مربوطه اقدام مي‌کنند و اجحاف بسيار زيادي در حق مشتريان انجام مي‌دهند. علاوه بر آن، عدم نظارت دقيق و ضعف قانون و خلاء قانوني نيز در اين خصوص مزيد بر علت شده است.»

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بسياري از متقاضيان دريافت وام ترجيح مي‌دهند براي اين‌كه زمان كمتري منتظر دريافت وام خود بمانند، به بانك‌هاي خصوصي يا موسسات اعتباري مراجعه كنند. وضعيت اين بانك‌ها از نظر پرداخت وام قدري بهتر است.

در اين شرايط، شوراي پول و اعتبار در يکي، دو هفته اخير اقدام به تصويب و افزايش تعدادي از وام‌هاي خرد کرده است؛ اقدامي که از نظر متقاضيان اين وام، بايد هفت‌خوان را طي کنند که شايد اين وام‌ها به آنها تعلق ديگر يا خير. در حالي از اين مصوبه شوراي پول و اعتبار دو هفته مي‌گذرد، مراجعه به بانک‌هاي کشور حاکي از آن است که بانک‌ها همچنان براي پرداخت وام دست نگه داشته‌اند و با بهانه‌هاي مختلف دست رد به خواسته متقاضيان تسهيلات مي‌زنند.

با اين وجود، بانک مرکزي مبالغ تسهيلات خرد را چنين اعلام کرده است؛ خريد کالاها و خدمات ضروري از قبيل کالاهاي مصرفي بادوام نو و دست اول از محل توليدات داخلي و هزينه تحصيل، وديعه مسکن و ساير نيازهاي ضروري مشابه حداکثر تا مبلغ ‌۸ ميليون تومان، تسهيلات جعاله تعمير مسکن حداکثر تا مبلغ ۱۰ ميليون تومان، تسهيلات خريد خودرو سواري (توليد داخل) معادل ۶۰ درصد بهاي خودرو و حداکثر به ميزان ۱۵ ميليون تومان، تسهيلات کارت اعتباري برپايه عقد مرابحه حداکثر تا مبلغ ۵ ميليون تومان، تسهيلات خريد خودرو بابت جايگزيني خودروهاي فرسوده شخصي از محل توليد داخلي معادل ۸۰ درصد بهاي خودرو و حداکثر به مبلغ ۲۰ ميليون تومان.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html